ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI DOROSŁY DZIECKO I WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI/OPIEKUNAMI W PODSTAWOWEJ OPIECE ZDROWOTNEJ

Współpraca z rodzicami/opiekunami:

  1. W Centrum Medycyny Rodzinnej MEVA MED traktujemy problemy z jakimi zgłaszają się rodzice/opiekunowie dziecka z uważnością i zrozumieniem tego, że z punktu widzenia rodziców sytuacja ich dziecka jest zawsze najważniejsza.
  2. Udzielamy wskazówek, jesteśmy przewodnikiem po systemie ochrony zdrowia dla rodzica.
  3. W kontakcie z rodzicami/opiekunami personel naszej poradni zachowuje uważność wobec pouczania rodziców/opiekunów w sprawach, które nie wiążą się ściśle ze zdrowiem lub stanem ich dziecka.
  4. Angażujemy rodzica do współpracy i pomocy, np. przy badaniu, ale bez oszukiwania dziecka.
  5. Udzielamy zrozumiałych informacji o wynikach badań i planie postępowania.
  6. Zwracamy uwagę na relacje między rodzicem a dzieckiem.

Współpraca z dzieckiem:

  1. W Centrum Medycyny Rodzinnej MEVA MED traktujemy dziecko podmiotowo, z życzliwością i szacunkiem.
  2. Po przywitaniu się z dzieckiem, mówimy, jaka jest nasza rola w opiece nad pacjentem.
  3. Zwracamy się do dziecka w preferowanej przez niego formie.
  4. Przekazujemy dziecku informacje w sposób dostosowany do wieku, sprawdzamy, czy rozumie.
  5. Zawsze dajemy dziecku czas na oswojenie się z sytuacją i szanujemy jego emocje.
  6. Zbierając wywiad, najpierw zapytamy dziecko, a następnie poprosimy rodzica o uzupełnienie.
  7. Badanie zaczynamy od czynności najmniej stresujących i zawsze na bieżąco uprzedzamy dziecko o tym, co się będzie działu, tłumacząc na czym polega badanie.
  8. W miarę możliwości i w zależności od wieku i potrzeb dziecka, staramy włączyć małego pacjenta w ustalanie planu postępowania.
  9. Szanujemy prywatność dziecka – dbamy o to aby w trakcie badania dziecka nie wchodziły do gabinetu osoby bez wyraźnej potrzeby, badamy za parawanem, jeśli dziecko tego potrzebuje.
  10. Reagujemy, gdy podejrzewamy, że dziecko nie otrzymuje właściwej opieki lub doświadcza przemocy.
  11. Naszych pacjentów traktujemy równo zwracając uwagę na potrzeby dzieci-pacjentów w różnym wieku: od niemowląt po nastolatki.
  12. Unikamy nagradzania dziecka „za dzielność" - to wywiera na dzieci presję i nie daje im prawa do odczuwania lęku i bólu. Naklejki są super jako pamiątka z wizyty! bez względu na to, jak zachowywało się dziecko.

NIGDY:

  1. Nie oszukujemy dziecka, nie manipulujemy nim, aby nakłonić do współpracy.
  2. Nie oceniamy dziecka.
  3. Nie ignorujemy dziecka i nie rozmawiamy z innymi dorosłymi tak, jakby dziecko nie było przy tym obecne.
  4. Nie dotykamy dziecka bez uprzedzenia.


Zasady dobrych relacji dorosły-dziecko - wersja dla dzieci
Jesteś naszym pacjentem - to znaczy, że dbamy o Twoje zdrowie i najlepszy rozwój

W naszej przychodni pracują:

  • Pediatrzy, czyli lekarze zajmujący się dziećmi.
  • Learze rodzinni, czyli lekarze zajmujący się zdrowiem Twoich rodziców i dziadków.
  • Pielęgniarka rodzinna - która jeśli tego potrzebujesz, odwiedzi Cię w domu, może dawać leki, robić zastrzyki, zmieniać opatrunki i sprawdzać, czy leczenie przebiega prawidłowo, wytłumaczy Ci jak dbać o zdrowie, a także może przekazać wiele ważnych informacji Twoim bliskim.

W naszej pracy kierujemy się różnymi zasadami i nie wszystkie dotyczą tylko leczenia. Te, które czytasz, są skierowane do dzieci. Wyjaśnimy Ci w nich, co będziemy robić, abyś czuł/a się dobrze jako nasz pacjent.

  1. Możesz nam powiedzieć jak lubisz, żeby się do Ciebie zwracać.
  2. Masz prawo wiedzieć, jak nazywa się osoba, która Cię leczy i czym się zajmuje. Jeśli sama zapomni się przedstawić, możesz ją o to spytać.
  3. Masz prawo do tego, żebyśmy cię uważnie wysłuchali.
  4. Jeżeli czegoś nie rozumiesz lub nie wiesz, na czym polega Twoje leczenie, w jaki sposób przebiegać ma zabieg lub diagnostyka, a chcesz się tego dowiedzieć - pytaj śmiało! Postaramy się to wyjaśnić.
  5. Szanujemy Twoje uczucia i potrzeby. Jeżeli czegoś się boisz, odczuwasz ból, jest ci niewygodnie, albo nie podoba Ci się coś w przychodni - powiedz nam o tym.
  6. Jeżeli potrzebujesz czegoś np. trzymania przez mamę za rękę, czy przytulenia możesz o tym powiedzieć. Na badanie możesz zabrać ulubioną przytulankę.
  7. Wytłumaczymy ci na czym polega badanie i w jego trakcie będziemy opowiadać, co robimy. Obiecujemy, że będzie tak delikatne, jak to możliwe. Możesz powiedzieć, jeżeli zaboli.
  8. Będziemy starali się pytać Cię o zdanie w sprawach, w których możemy dać Ci wybór.
  9. Będziemy szanować Twoją prywatność. W gabinecie obecne są tylko niezbędne osoby. Powiedz nam, jeśli chcesz, aby badanie odbyło się za parawanem.

O czym jeszcze warto wiedzieć:

  1. Jeżeli wydarzyło się coś, co Cię niepokoi, ktoś Cię skrzywdził lub przekroczył Twoje granice,
    możesz o tym powiedzieć pracownikowi medycznemu (np. lekarzowi, pielęgniarce, rejestratorce) i poprosić o pomoc. Postaramy się rozwiązać ten problem w taki sposób, abyś był/a bezpieczny/a.
  2. Czasem jesteśmy zabiegani i zmęczeni, możemy nie mieć czasu, aby z Tobą dłużej porozmawiać, bo czekają na nas dzieci, które pilnie potrzebują naszej pomocy. Prosimy, nie zniechęcaj się. W takiej sytuacji postaramy się wskazać Ci kogoś, kto będzie mógł odpowiedzieć na Twoje pytania i zaopiekować się Twoim problemem.

 

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116111